26/11 Arbetslöshet och Jobbcoaching

Det är svårt att vara ungdom nuförtiden. När man ställs inför den verkliga verkligheten så är man helt tafatt. Jag har gått ut gymnasiet och kämpar nu för att få jobb, och jag kan säga er att få jobb i dagens samhälle är INTE lätt. Finns knappt några och arbetsgivarna är själva rädda för att ge ut längre arbeten. Så det går riktigt tungt. Sen när man nu kastas ut i arbetslivet efter gymnasiet så har man ju verkligen INGEN aning om hur man egentligen ska göra för att hitta arbete, hur man skriver cv/personligt brev.
Vi borde kanske införa det som en obligatorisk kurs på gymnasiet?

Att vara arbetslös (eller arbetssökande som det mer posetivt laddade ordet heter) är verkligen inte roligt. Man tappar all uppfattning om dag och tid och allt börjar kännas meningslöst.
Kom på mig själv med att inse att helger saknar mening när man inte har något att göra på vardagarna!
Vi får alla hålla tummarna att jag slipper denna tråkiga vardag snart och tar mig ut i arbetslivet, jag gör allt som står i min makt :)

Ni kanske har hört talas om dessa jobbcoacher som arbetsförmedlingen anlitat?
Det har varit mycket omtalat nu i tidningar och nyheterna, hur som helst. Jag går hos en sådan och det är verkligen superbra. man lär sig jätte mycket om arbetsmarknaden, hur man hittar "de dolda jobben", vad man ska och inte ska skriva på ett cv/personligt brev etc etc.
Så jag är verkligen supernöjd med det upplägget

Har du provat på Jobb coaching?
Tyckte du det var bra eller dåligt?




Kommentarer
Postat av: Ingrid

Du kanske ska lägga in det som en kategori i din blogg "Arbetsökar tips" ^^

2009-11-27 @ 00:05:46
URL: http://ingreed.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Just for my eyes)<3

Din Blogg:

Kommentar:

bloglovin
Trackback